Identifikasjonsløsninger
Hvorfor behandler vi opplysningene dine, og hva er det lovlige grunnlaget?
Vi trenger å vite at det er du som benytter våre elektroniske tjenester og at det er rett kunde vi samhandler med. Dette vil du oppleve ved pålogging i mobil- og nettbank, og også ved å signere dokumenter eller bekrefte betalinger. Vi kan også be deg verifisere at det er deg vi samhandler med, f.eks. ved aktivering og administrasjon av tjenester og ved re-legitimering.
Banken har inngått en BankID-avtale med deg for at du har tilgjengelig en BankID. For bruk av kontroller ved biometri, ber vi om samtykke fra deg.
Hvordan behandler vi personopplysninger?
I de fleste tilfeller benytter du din BankID og/eller biometri, f.eks. ved pålogging eller godkjenning av betalinger. Ved bruk av biometri ved innlogging i mobilbank, gjøres denne verifiseringen kun på din telefon. I noen tilfeller kan vi også be deg om en ekstra kontroll ved at du tar et bilde av deg selv som vi kan sammenligne med ID-dokumentet banken har lagret, en såkalt biometrisk kontroll. Du kan også re-legitimere deg, enten ved elektronisk ID-sjekk eller ved fysisk oppmøte i banken med riktige ID-dokumenter.
Hvilke personopplysninger behandler vi?
Navn og kjønn, fødsels- eller D-nummer, nasjonalitet, ditt ID dokument, ansiktsbilde fra ditt ID-dokument og bildet du eventuelt tar selv i en identifiseringsprosess, IP adresse, språkpreferanse, lokasjonsdata, transaksjonstidspunkt, nettleserinformasjon og type mobiltelefon.
Hvem deler vi opplysningene med?
Vi kan dele opplysninger med leverandører vi har inngått avtale med.
Hvor lenge lagrer vi opplysningene?
- All legitimasjon lagres i 5 år etter at kundeforholdet er avsluttet hvis du ikke har BankID i banken.
- Har du BankID hos oss lagres dette i 10 år etter at BankID ikke fornyes eller at BankID tilbakekalles.
- Biometrisk kontroll lagres i 60 dager
Hvem er ansvarlig?
Det er banken som er ansvarlig for behandling av dine personopplysninger når du bruker BankID med kodebrikke BankID-app og ID-sjekk for BankID-tjenester og re-legitimering, samt biometri for innlogging i mobilbanken.