Slik blir du kunde hos oss
Vi er en ekte sparebank, som tar imot deg som kunde uansett alder. Her gir vi deg en innføring i hvordan du blir kunde hos oss.
Digitalt med BankID
Den raskeste veien inn er å registrere seg som kunde på nettsiden vår. Dette krever at du har en aktiv BankID. Her kan du velge mellom ulike produktpakker, og om du ønsker hjelp til å avslutte kundeforhold i annen bank. Vi vil kontakte deg når du har fullført prosessen, for videre hjelp. Dersom du ønsker ny BankID hos oss, må pass eller norsk nasjonalt ID-kort skannes i ett av bankens lokaler. Har du ikke anledning til å møte opp hos oss, ta kontakt med banken, så finner vi en løsning.
Uten BankID
Dersom du ikke har BankID, eller av andre grunner ønsker hjelp til å bli kunde, kan du komme innom oss. Du må ta med deg gyldig legitimasjon. Dersom du ønsker BankID, kreves pass eller norsk nasjonalt ID-kort. Har du ikke norsk personnummer, eller er utenlandsk statsborger med norsk personnummer, må du ta med bekreftelse på dette. Hvis du ønsker hjelp til å avslutte kundeforhold i annen bank, må du ta med kontonumrene du har der.
Flytte lån
Ønsker du å flytte lån i annen bank over til oss, må du først ta kontakt med en av våre hyggelige kunderådgivere på lån. Du kan også legge inn en digital boliglånssøknad her på nettsiden vår.
Bankbytte
Vi kan hjelpe deg med å avslutte kontoer i annen bank. Alt vi trenger er kontonumrene på kontoene du ønsker å avslutte. Vi lager deretter et bankbytteskjema som du signerer, enten digitalt eller manuelt. Dette sendes til din nåværende bank etter avtale med deg. Husk å opplyse arbeidsgiver og andre som måtte være aktuelle om ditt nye kontonummer. Kontonummer hos NAV endrer du inne på NAV sine nettsider (ekstern lenke). Dersom du ikke har BankID kan vi hjelpe deg med dette, bare gi oss beskjed.
Barn
Kundeforhold for barn kan opprettes både digitalt og manuelt.
En digital prosess kan gjennomføres når begge verger er kunder fra tidligere. Prosessen starter den ene vergen i sin nettbank, hvor man først velger barn og deretter ønsket produktpakke. Verge besvarer så en kundeerklæring på vegne av barnet og signerer med BankID. Verge to kan da logge inn i sin nettbank, godkjenne kundeerklæringen og signere avtaler med BankID. Det er det ikke mulig for verger å bestille kort eller opprette selvbetjeningsavtale for barnet i den digitale løsningen. Når det er ønskelig, må verger ta kontakt med banken når barnets kundeforhold er opprettet.
Ved manuell opprettelse må verger ta kontakt med banken for å opprette kundeforhold på mindreårige. Begge verger må signere et kundeerklæringsskjema, som fylles ut av vergene på vegne av barnet. Vergene må også bli kunde på nett, dersom dere ikke er kunder hos oss fra før. Dersom dere som verger ikke skal ha eget kundeforhold, kan dere velge å bli kunder uten produkter. Når det gjelder barn som bor i fosterhjem, må vergene levere bekreftelse fra Barnevernet til banken, som forteller hvilke produkter fosterforeldre kan opprette til barnet.
BankID kan utstedes til mindreårige fra fylte 13 år, men vi anbefaler ikke dette før fylte 15 og det foreligger et reelt behov. Det må da skannes gyldig pass eller norsk nasjonalt ID-kort. Det må også foreligge gyldig legitimasjon på verger, dersom dere ikke har blitt kunde på nett med BankID. Alle avtaler kan deretter signeres digitalt av dere verger. Dere får varsel på sms når avtaler er klare for signering.
Bedrift
Ta kontakt med vår bedriftsavdeling ved Marius Misfjord Jørgenstuen eller Frode Ringsrud for å opprette kundeforhold for aksjeselskaper og øvrige selskapsformer.
Lag/forening
Lag og foreninger kan ta kontakt med kundeservice for opprettelse. Send en henvendelse til post@etnedalsparebank.no, eller ring vårt kundesenter på telefon 61 12 15 00.
Kontakt meg gjerne!
Petra Granström
Rådgiver kundesenter
61 12 15 05